Continuăm culegerea de impresii acumulate în 5 ani de activitate. Problemele și satisfacțiile unor antreprenori din România.
Dacă ai ratat:
Partea I ⇒
Partea II ⇒
Partea III ⇒
26. Împrumuturi pentru firmă. În afacerile sezoniere, așa cum era și Epics la început, capitalul din lunile bune trebuia să acopere și lunile de pauză. Iar când nu ajunge, atunci decizia devine: de la cunoscuți sau de la bancă? Grijă la decizie și sfatul nostru este să te asiguri pentru zilele grele începând cu zilele bune. Pentru că în zilele bune vei avea claritatea de a lua cele mai bune decizii, la cele mai bune cifre (comisioane, dobânzi etc)
“Ponderea creditelor luate de companii de la băncile de pe piaţa locală reprezintă aproximativ 8% din bilanţul lor, mai puţin decât împrumuturile de la acţionari, creditele externe sau cele comerciale. Capitalurile proprii ale firmelor au o pondere de aproximativ 30%, potrivit datelor din cel mai recent Raport asupra Stabilităţii Financiare realizat de BNR.”(sursa)
27. Singurătatea. Sentimentul preponderent în România mediului de afaceri este că ești tu împotriva tuturor. Și trebuie să fii împăcat cu asta atunci când gândești o afacere proprie.
28. Nesiguranța. Această problemă, după cea de mai sus, pare că vorbim de relații nu de afaceri. Dar și să ai o afacere înseamnă să ai o relație cu cineva dificil: cu statul. Iar când statul face lucruri de genul celui de pe final de 2017, când în loc să ne concentrăm la dezvoltare, ne întrebam ce va fi cu split TVA, atunci da, le includem pe listă, puncte mari: singurătatea și nesiguranța.
„Guvernul a provocat haos in acest an, anuntand unele masuri pentru ca doua saptamani mai tarziu sa le retraga si ulterior sa anunte alte masuri. Cum pot lucra companiile in aceasta incertitudine?”, a precizat Georgiana Oncete pentru sursa citata.
29. Trecerea la TVA. Pentru cei care lucrează în domeniul de servicii, fără cheltuieli constante și cheltuieli deductibile, trecerea la astfel de impozit poate să însemne eșecul afacerii. Și pentru noi a fost o provocare majoră, pe care încă o manageriem atent. Grijă la ce vi se potrivește din punct de vedere al tipului de afacere și grijă la cifra de afaceri. Uneori, mai mult profit poate însemna cheltuieli mai mari.
30. Colaboratori de încredere. Toate cele de mai sus se aplică la orice afacere. Poate și alte cauze, peste aceste probleme, fac ca un colaborator astăzi să existe, mâine să dispară. Neîncrederea este boală grea în România și poate nu doar la noi, dar aici prestăm, de aici ne plângem. 🙂 Iar dacă un colaborator nu dispare, uneori renunță să ofere aceleași servicii. Iar asta duce la o altă problemă pentru o mică afacere.
31. Consecvența. Să oferi aceleași servicii mereu, indiferent de zi, oră, locație, anotimp și stare a economiei, asta a fost o mare provocare pe care am reușit să o depășim și fiecare dintre voi vă veți confrunta cu sarcina aceasta grea de a fii mereu tu, indiferent de condiții. Și mai ales să nu găsești scuze când nu poți, ci soluții pentru a putea.
♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Nimic nu te face mai bun la research și improvizație decât problemele cu furnizorii și nevoia de a oferi același serviciu la aceeași calitate, oricând, oriunde. Și desigur, să îi apreciezi pe cei de care auzi că au afaceri din 1900 și ceva, sau că plăcintele din Piața 1 Mai au același gust de 11 ani încoace, de când le știu. 🙂
32. Intermediarii. Când faci o afacere și ai nevoie de ajutor în livrarea serviciului, ești la mila intermediarilor. Cazul nostru, al cabinelor foto duse la locația evenimentului, inițial a fost vorba de lipsa de încredere a restaurantelor și răceala primirilor . Fără a realiza că fac rău și clienților care au nunta acolo, faptul că ni s-au refuzat scaune sau fețe de masă pentru masa de accesorii, prize sau un pahar cu apă a fost o problemă majoră.
♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Și noi și fiecare dintre angajații noștri au știut exact unde vor să își țină evenimentele, pentru că am văzut mii de locații, restaurante, săli, corturi de nuntă, hoteluri din România.
♥ AVANTAJE ANTREPRENORI 2– Am descoperit că întradevăr respectul și comunicarea îmbunătățesc relațiile. Și atenția la detalii plus deschiderea te ajută să devii dintr-un outsider un colaborator al celor care inițial te priveau cu neîncredere.
33. Clienți cu așteptări nerealiste. Am avut cereri de magnet pe GIF sau realizare de evenimente la 40 de grade fără strop de apă. Se întâmplă. Dar să știi mereu când e ok să zici nu.
♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Momentele acelea când un cuplu îți pune și la pachet mâncare, pentru că a rămas. Sau când îți lasă un review compus în 5 minute din timpul lor, fără ca tu să îl aștepți sau când îți rezervă o cameră pe care nu o așteptai, ca să nu pleci pe drum după 10 ore de eveniment. Uneori, clienții ne oferă înapoi mai mult decât avem puterea să acceptăm fără să ni se moaie picioarele și să ne crească inimile.
34. Marketingul. Dacă ai afacere și ai concurenți și vrei să știe lumea de tine, ai nevoie să faci marketing. Dar problema începe când nimeni nu pare să știe ce să facă pentru tine, ceea ce știu e un standard învățat stas, nimeni nu acceptă să fie plătit la rezultat și toți specialiștii îți vorbesc în limbaj tehnic doar pentru că nu știu să explice ceva.
35. Imitațiile. O să se întâmple dacă ești destul de bun. Să accepți că vei fi copiat și să îți citești textele la alții este un pas în orice afacere care a deschis un drum sau face lucrurile mai bine. Ia doar la cunoștință și când alții privesc la ce faci acum, tu privește spre ce vei face în viitor.
36. Lipsa de protecție. Se repetă tema? Poate. Dar de data asta e vorba de demersurile greoaie de protejare a mărcii, nevoia de avocați, reprezentanți și faptul că dacă achiți marca nu înseamnă că nu o ia nimeni. Și atunci, tot la tine revine sarcina de a urmări piața și a lua măsurile necesare de a impune respect.
37. Lipsa de protecție 2 – Da, repetăm, pentru că cea mai mare parte din problemele unei firme are legătură cu sistemul din România. Din păcate. Și nici atunci când ai probleme cu alții, nu vei fi protejat. Adică un contract nerespectat poate însemna timp investit tot de tine în procese și alte formalități care fac orice numai nu te lasă să prosperi.
38. Legea angajaților. Asta e o problemă clasică. Fie îi ai dar nu știi cum să îi manageriezi, fie nu îi ai și îi cauți, legea va avea grijă să facă lucrurile mai grele. Așa cum a fost legea angajaților cu 4 ore, pentru care firma trebuia să plătească la stat contribuție cât pentru cineva angajat cu 8 ore. Doar așa, în caz că minți când spui că lucrează 4 ore. (insert sarcasm)
♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Poți descoperi că ai viitori antreprenori în echipă, care preferă să facă afaceri în franciză decât să te încurce rămânând angajați. La fel și tu, poți fii surprins ce se poate întâmpla dacă implici echipa în deciziile legate de schimbările de lege.
***
Povestea la 5 ani a unui start-up din România.
Am adunat câteva dintre lucrurile care ne-au dat bătăi de cap în cei 5 ani de activitate. Și câteva bucurii. Lista de mai sus o putem completa împreună, dacă ne trimiți un email cu provocările pe care le-ai avut tu, la office@epics.ro. Vom insera numele companiei tale și un link către site-ul tău, (dacă dorești).
Surse: Entrepreneur.com, onețiu.com, startupcafe.ro, www.zf.ro
Autor: Cătălina Gal, cofondator Epics și marketing specialist la cuvinteetc.ro
Citește mai departe:
Partea I ⇒
Partea II ⇒
Partea III ⇒
Partea a V-a și ultima ⇒
Articolul integral îl poți citi aici.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒
Contact cabina foto Epics România:
Sediu Cluj: 0722191881 / 0731638201
Sediu București: 0736116111 / 0736116333
Sediu Mureș: 0737116222
Sediu Timiș: 0735638201
Sediu Brașov: 0799980921
Comments are closed.