Continuăm culegerea de impresii acumulate în 5 ani de activitate. Problemele și satisfacțiile unor antreprenori din România.
Dacă ai ratat:
Partea I ⇒
Partea II ⇒
16. Creștere start-up. Nu s-a uscat bine cerneala pe CUI și ai cereri mai multe decât poți duce, nu doar de servicii, dar de francize, de vânzare etc. Atunci când afacerea crește mai repede decât ai planificat și nu știi ce să faci, nu ai un plan pentru asta, e ca și cum ai dat cu piciorul la tot ce ai construit. Entrepreneur.com și alte surse pun între motivele pentru care un start-up eșuează: Creșterea prea rapidă sau modelul Too Fast, too furious. Resursele necesare, de timp, bani, forță de muncă, te pot întinde în aceste cazuri la maxim și pot rupe echilibrul pe care îl aveai înainte de expansiune. Alege cu grijă ce vei face când vei dori să crești.
Noi am ales sistemul de franciză, pentru că oferă posibilitatea de a acoperi un spațiu mai extins, la cererea clienților. Fără taxe în plus pentru ei și fără investiții majore necesare din partea noastră, un start-up poate să devină o marcă în franciză. Dar asta implică o mie de alte probleme:
17. Cum înregistrez o marcă? Dacă ai avut inspirația să alegi un nume de brand care să poată fi înregistrat ca marcă și dacă ai cam 2000 de euro de investit în asta, atunci…o să te sperii de birocraţia pentru înfiinţarea mărcii și lipsa de informații pe acest subiect. Așa că o să faci ce am făcut și noi și o să parcurgi pașii alături de un consultant.
♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Mândria de a deține un titlu, oricât de mic și neimportant ar părea. E ca și cum ai avea un copil ce are un nume pe care nu îl mai are nimeni altcineva. Iar asta în fața clienților se traduce în profesionalism, dedicare și încredere în propriul business.
18. Concurența. Sau mai bine spus, cum să te trezești peste noapte cu 100 de concurenți și să nu te panichezi. Pornim de la presupunerea că faci business așa cum trebuie și îți urmărești/știi concurența. Dar când peste noapte lista de 20 ajunge la 2000, cum faci să nu te panichezi? Panica e o problemă care i-a determinat pe mulți antreprenori să facă greșeli mari. De la reduceri nejustificate de preț, la schimbarea strategiei de business, cea mai mare greșeală pe care o poți face este să te schimbi, în loc să te menții și să îmbunătățești.
♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Vei avea experiență în plus față de ceilalți, iar dacă tratezi fiecare nou concurent cu respect și ca pe o sursă de motivație, care te face mai bun, mai inspirat, mai determinat, câștigul este tot al tău. Până la urmă, ce farmec are să fii nr. 1 într-o cursă cu 1 participant?
19. Inovația constantă. Dacă nu e vorba de BigMac, atunci clienții tăi se vor sătura de ce e vechi. Sau vor fi dispuși să încerce ceva nou de la tine. Ca să nu încerce de la alții, bine ar fi să și inovezi. Periodic sau prin introducerea de noi servicii, poți să readuci clienții la tine. Atenție însă, un serviciu nou se justifică doar după ce e testat și retestat, nu de tine, ci de publicul tău țintă.
20. Recrutarea. Profesioniști specializați găsești cu greu, mai ales dacă îți construiești fișele postului după ce ai făcut tu până acum. Nimeni nu va fi la fel de dedicat, activ sau intuitiv cu elementele afacerii tale ca tine. Iar specialiștii solicită salarii pe măsură și de cele mai multe ori privesc firmele mici ca prea mici pentru ei. Noi am decis, după câteva căutări, să ne formăm specialiștii.
21. Procedurile. Acum 5 ani nu știam ce sunt, de ce ar fi necesare și de ce se vor dovedi a fi succesul afacerii. Pentru că nu era încă moda seminariilor pentru antreprenori și de Lorand aflam doar mai târziu, am ignorat mult timp acest aspect. Iar problema, când nu ai proceduri, este că te costă timp. Realizarea de proceduri pentru a specializa pe oricine te scutește de ore, zile, luni întregi de explicații și stat lângă cineva nou din echipă.
♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Înveți răbdarea, revezi pașii, îi revizui, te corectezi, reînveți ce este afacerea ta și asta ajută și la punctul 11, și pentru viitor, și pentru prezent și pentru minte. Și poți forma pe cineva cu practicile cele mai bune pentru afacerea ta, fără să fii tu cel care se pliază pe un stil de lucru.
22. Managerierea unei echipe si micromanagementul. Dacă ai echipă, problema este că trebuie să o conduci. Și să scapi de micromanageriere e ca și cum te duci la doctor să te scape de gânduri. Nu prea se poate, unora le este mai greu decât altora, iar cel mai greu le este angajaților, care nu văd micromanagerierea ca pe o intruziune și nu îți vor spune să îi lași să își facă treaba. Dezavantaj dublu: plătești un salariu pentru ca tu să faci jumătate din muncă. Rezolvă cât mai repede problema asta și vei avea timp să privești viitorul afacerii, în loc să fii prins pe detaliile din prezent.
23. Așteptările de la angajați. Să crezi că echipa ta este o extensie a ta, multe multiplicări ale tale, cu aceeași viziune și motivații, este o greșeală de care ar fi bine să te corectezi din timp. Menținerea echipei implicată necesită multă muncă, tocmai pentru că nu poți uita că tu o faci pentru tine, iar ei pentru traiul de zi cu zi. Ca să știi care este nivelul de așteptări la care să te încadrezi, gândește-te cum era când erai angajat sau vorbește despre job cu cineva care încă este. Și apoi mai redu așteptările la standardul normal, dacă tu erai ceea ce Lorand numește “peste linie”.
24. Respectarea angajamentelor. Nu față de clienți, pentru că singur îți este clar că trebuie să oferi ce ai promis ca să reziști. Dar față de angajați, față de furnizori și colaboratori o să fii tentat, atunci când va fi greu, iarnă în afacere, cum se mai spune, să crezi că poți să amâni, întârzii sau schimba regulile. Și nu e așa. Comportamentul tău față de toți cei ce reprezintă a 3-a parte trebuie să meargă după zicala Ce ție nu-ți place, altuia nu-i face. Asta înseamnă că salariile, datoriile și promisiunile se onorează mereu, fără excepție, fără scuze și fără compromis.
♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Să ai banii necesari în fiecare lună pentru a plăti salariile și facturile va fi un sentiment de neegalat. Să ai oameni care se bazează pe tine și pe care nu i-ai dezamăgit cu obligațiile financiare niciodată, indiferent de sacrificiile din spate pe care trebuie să le faci, va face ca acestea să fie uitate curând. Iar sistemul tău de valori nu va avea de suferit și îl vei duce mai departe și în afacere.
25. Cum concediez pe cineva? E greu, orice și oricum ai face. Dar o vei face, vei fi nevoit, dacă nu cumva ai puteri paranormale și vezi viitorul și angajezi exact oamenii potriviți.
O altă cifră interesantă pe care am vrut să o postăm este reprezentata de durata medie de viata a firmelor în România. În intervalul analizat de către business24.ro, această cifră este de 11,3 ani. Aproximativ o treime (30,4%) dintre firme fiind active între 6-10 ani.(sursa)
***
Povestea la 5 ani a unui start-up din România.
Am adunat câteva dintre lucrurile care ne-au dat bătăi de cap în cei 5 ani de activitate. Și câteva bucurii. Lista de mai sus o putem completa împreună, dacă ne trimiți un email cu provocările pe care le-ai avut tu, la office@epics.ro. Vom insera numele companiei tale și un link către site-ul tău, (dacă dorești).
Surse: Entrepreneur.com, onețiu.com, startupcafe.ro, www.zf.ro
Autor: Cătălina Gal, cofondator Epics și marketing specialist la cuvinteetc.ro
Citește mai departe:
Partea I ⇒
Partea a II- a ⇒
Partea a IV-a ⇒
Partea a V-a și ultima ⇒
Articolul integral îl poți citi aici.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒
Contact cabina foto Epics România:
Sediu Cluj: 0722191881 / 0731638201
Sediu București: 0736116111 / 0736116333
Sediu Mureș: 0737116222
Sediu Timiș: 0735638201
Sediu Brașov: 0799980921
Comments are closed.