Continuăm culegerea de impresii acumulate în 5 ani de activitate. Problemele și satisfacțiile unor antreprenori din România.
Dacă ai ratat:
Partea I ⇒
6. Să nu mai ai timp. Timpul tău va fi investit total în afacere, dacă vrei să reușească. Dacă nu banii, atunci comoditatea numărul 2, mai importantă, cu siguranță va fi acolo. Sacrifici cariere, timp cu familia, planuri de călătorie, pentru un viitor pe care nu te poți baza decât dacă îl construiești chiar tu.
7. Când să spui gata, nu mai aduc bani de acasă. Planul de acasă nu se potrivește niciodată cu cel din târg. Chiar dacă ai planul de afaceri și calcule și proiecții, așa cum vom vedea mai jos, fie statul, fie furnizorii, fie angajații, fie concurența, fie lipsa ta de autocontrol, vor face ca afacerea să ceară de mâncare. Și ce faci când se repetă scenariul? Când spui gata și recunoști că o afacere în care investești nu e același lucru cu o afacere neperformantă?
♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Dacă faci lucrurile bine, în cele din urmă vei deveni independent financiar datorită afacerii tale. Și pentru senzația aia din momentul în care e luni, ora 10 și tu pleci la Viena să bei o cafea, că era următoarea cursă de avion și poți să uiți acasă telefonul…Și chiar dacă nu ajungi așa departe, atunci tot merită să ai venituri fără să pontezi un orar sau să bifezi check-listul altcuiva.
8. Când e momentul să angajez? Noi nu am știut care este momentul propice pentru a începe să formăm echipa. Pentru că, așa cum poate și voi știți, ești prea ocupat ca să te gândești cât de ocupat ești. Lucru care, dacă e prelungit, poate duce la epuizarea ta și în definitiv, odată cu tine, și a start-up-ul tău. Așa că fă din asta o parte din plan.
9. Cum mă fac remarcat? Era greu să fim ignorați cu ditamai dulapul lângă noi, dar de la a avea prezență la a avea sens a durat ceva. Așa cum povesteam și în acest articol de pe cluj.com despre cabina foto confundată cu un tonomat de cafea, dulap, bancomat sau altele, să te faci remarcat ca afacere și nu ca prezență este o problemă.
♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Tu ești afacerea, brandul și imaginea start-up-ului. Tot ce faci poate să fie vânzare, iar grupul tău de prieteni, cunoscuți și oameni pe care îi știi din auzite pot deveni clienți. Vei prezenta ca și cum te prezinți pe tine, iar ideile nu așteaptă nicio aprobare ca să fie încercate.
10. Dificultatea de a menţine parteneriate cu companiile. Să crești înseamnă să îți faci un portofoliu de clienți care se întorc la tine. Iar pentru Epics, cei care credeau în 2013, 2014 că o cabină foto va fi ceva ce angajații vor vrea iar…a fost o luptă cu morile de vânt. Abia în 2016 realizam contracte durabile și ne întorceam la companii care ne cer serviciile iar și iar, noutățile și profesionalismul.
♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Companii de care ai auzit doar în calitate de client devin ele clienții tăi.
11. Profilul cumpărătorului. După o vreme devii prea obsedat de afacere și ai părerea că dacă tu știi cu ce se mănâncă și de ce e darul Universului pe Pământ afacerea ta, toți știu sau ar trebui să știe asta. Ce uită mulți antreprenori este că nu TU ești clientul. Și mai uităm să facem acest profil al persoanei care se potrivește cel mai bine cu produsul meu. Sau ne săturăm să explicăm ce este afacerea, ce face și de ce ar conta asta pentru cumpărător.
♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Senzația din momentul în care dai nas în nas cu clientul tău ideal. Adică da, e ok să ai profilul făcut. Dar să îl întâlnești în carne și oase e un moment unic de satisfacție pentru un business. Clientul nostru ideal, schițat la început, a apărut într-o zi de joi. E bărbat, îl cheamă Florin, are 25 de ani și lucrează într-o companie mare, a cerut oferta, a consultat-o, a apreciat modul detaliat în care a fost scrisă și până la finalul zilei avea nu doar contract semnat, dar și layoutul fotografiei instant făcut și avansul achitat. Evenimentul lui, nunta, a fost în septembrie 2017.
12. Am idei, sunt idiot? J O glumă a la România, dar de fapt o semi realitate. Ideile venite înainte de vreme pot fi dăunătoare pentru un business. Din toamna anului 2013 ne concentram deja pe o creștere a segmentului de fotografie la secundă ca mijloc de marketing. Era o idee relativ nouă în România, deși în afară se folosea intens. Logo pe poză, hop, branding la evenimente. Însă tocmai anul 2013 aducea o scădere a sectorului de investiții și afaceri în publicitate cu 16,2% (sursa). Adică firmele renunțau la bugetul pe care noi îl vizam cu ideile noastre de promovare al brandului prin fotografii instant. Alege înțelept momentele când să îți promovezi ideile. Dar pune-le mereu pe listă, pentru că a fi primul în a face ceva va valora cât ani întregi de activitate.
13. Nevoia de educare a consumatorilor. La afacerile cu idei noi, abia cunoscute sau cu tehnologii anume, uneori să fii primul este un dezavantaj. A educa piața este una dintre cele mai mari provocări. Așa că gândește-te de două ori înainte să lansezi ceva care va necesita muuulte explicații și gândește-te la cel mai simplu mod de a le da.
♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – Uneori, ce nu gândești tu, gândesc clienții pentru tine. Și înveți constant, te inspiri și preiei lucruri noi pe care afacerea ta le poate face, doar din interacțiunea asta.
14. Să vinzi. Nu știi să vinzi? Nu îți place? Asta e. De voie sau nevoie, vei deveni un vânzător relativ instruit. Pentru că vei avea nevoie, dacă nu să vinzi serviciile afacerii tale, atunci să vinzi ideea de afacere unui angajat care să vândă produsele. Și la fel ca vorbitul în public, teama de vânzare e acolo sus, printre pricipalele cauze de anxietate.
♥ AVANTAJE ANTREPRENORI – O să înveți să vinzi. Da, avantaj chiar dacă e problemă. Uneori, lucrurile care nu îți plac te ajută cel mai mult. Iar pentru noi, la Epics, să mergem în târguri de nunți, să abordăm vizitatori grăbiți de multe ori, să îi atragem, să le vorbim, să vedem când se plictisesc și să suportăm acele NU NU NU venite până la DA, a fost o lecție de viață, nu doar de business.
15. Am bani, unde îi bag? Identificarea de investiții viabile, necesare și care vor ajuta firma și a decide unde reintroduci banii în sistem sunt provocări majore. Noi am vrut să inovăm. Pe scurt, vroiam prea multe de la un furnizor care avea altă viziune și morală în business. Tu poate vei vrea să te extinzi, rebranduiești sau să devii mai high tech. Atenție însă la costul versul beneficii pe termen lung.
***
Povestea la 5 ani a unui start-up din România.
Am adunat câteva dintre lucrurile care ne-au dat bătăi de cap în cei 5 ani de activitate. Și câteva bucurii. Lista de mai sus o putem completa împreună, dacă ne trimiți un email cu provocările pe care le-ai avut tu, la office@epics.ro. Vom insera numele companiei tale și un link către site-ul tău, (dacă dorești).
Surse: Entrepreneur.com, onețiu.com, startupcafe.ro, www.zf.ro
Autor: Cătălina Gal, cofondator Epics și marketing specialist la cuvinteetc.ro
Citește mai departe:
Partea I ⇒
Partea a III- a ⇒
Partea a IV-a ⇒
Partea a V-a și ultima ⇒
Articolul integral îl poți citi aici.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒
Contact cabina foto Epics România:
Sediu Cluj: 0722191881 / 0731638201
Sediu București: 0736116111 / 0736116333
Sediu Mureș: 0737116222
Sediu Timiș: 0735638201
Sediu Brașov: 0799980921
Comments are closed.