Idei de afaceri în România sunt destule, pentru toți
Despre idei de afaceri străine adaptate în România și dificultățile de implementare. Partea dificilă este adaptarea ideii la piață. Am vorbit despre asta într-un interviu pentru revista print The Woman, pe care îl redăm mai jos.
***
„Când își închipuie reușita, mintea funcționează în vise și imagini disociate de o aplicare practică. Desigur, așa încep toate ideile, de la un contur care se definește tot mai clar odată cu punerea pe hârtie și în aplicare.
O tendință care se regăsește dintotdeauna în cercurile sociale și tot mai intens în social media este a spune povești din prezent și trecut. Ce gândești, unde ai fost, ce ai făcut…Toate, întrebări care au explorat dorința omului de a comunica experiențele sale și a primi feedback.
În jurul acestei nevoi s-au construit afaceri de succes, mai ales în țara considerată a tuturor posibilităților. Cabina foto, prin faptul că menține un moment în prezent și afișabil imediat, îi spune acestuia în câteva cuvinte povestea și în imagini rezumă cine ai fost tu ca parte a evenimentului, este în continuare o poveste de succes. Acolo. Dar în România?
Din 2013, când au importat acest concept din SUA, au construit propria cabină foto și i-au dat o formă și o identitate, fondatorii Epics au învățat că scopul nu este uluirea potențialilor clienți prin noutate. Iar a educa un public cu privire la un nou serviciu este cel mai greu start pentru o afacere.
Ai ajuns la acel punct în care nu mai sunt necesare lămuriri?
După 4 ani, pot spune că …suntem aproape. Proporția s-a schimbat covârșitor, e adevărat. De la inovatorii sau curioșii pe care ne bazam la început să dorească experiența, acum am ajuns și la segmentul de clienți care sunt pregătiți pentru serviciile de cabină foto. Și care vin cu idei noi de utilizare sau sunt deschiși către ele când le propunem. Pentru un business din domeniul serviciilor, să fie și solicitat, nu doar să încerce să se prezinte constant, este o victorie.
Cum ați adaptat ideea pentru România și pe ce baze?
Românii au imaginație. E de necontestat. Ne ajută atât la a gândi afaceri noi, cât și la a adapta idei. Noi ne-am spus la un moment dat, după câteva excursii și multe filme cu cabine cu perdea, că și nouă ne-ar plăcea asta…dar altfel. Pe atunci nu ne gândeam la focus grupuri sau testarea pieței. Am început cu un desen pe un meniu a formei, gândită absolut subiectiv. Pur și simplu nu ne încânta gândul de a înghesui mai multe suflete într-un spațiu restrâns. Așa că am decis să fie cabină foto deschisă. Știam că mai trebuie să fie ușor de transportat, pentru ca noi să ajungem la oameni, la evenimente, și că greutatea trebuia să fie destul de mică, ca și eu să pot monta și demonta cabina. Plus că trebuia să fie un fel de transformer, adaptabilă pentru copii și persoane cu dizabilități. A fost o aventură, iar mai multe detalii despre pățaniile cu testarea și adaptarea voi da în articolul online.
A avut același succes conceptul?
O idee importată trebuie să se adapteze la piața locală. Dacă nu testezi, nu găsești rețeta ta proprie. Am trecut prin patru stagii de evoluție conceptuală a formei cabinei foto. Am testat variante de materiale, ore necesare unui eveniment și diferite moduri de tarifare. Totul era nou în domeniul acesta în România în 2013. Nu poți împrumuta succesul odată cu ideea, pentru că în spatele ei sunt poate zeci, sute de strategii care au dat greș. Și da, are succes conceptul. Anul acesta a crescut foarte mult concurența în domeniu. Iar Epics are succes în continuare tocmai pentru că am trecut prin pașii de evoluție și am învățat odată cu piața de la început. Tot ce facem de acum implică menținere a standardelor, inovație și extindere. Și ne place, pentru că imaginația și dedicarea ne-au adus aici.
Cum se diferențiază o afacere cu idee împrumutată de una cu o idee originală?
Idei noi sunt tot mai puține și realizez că e paradoxal să spun asta în secolul inovațiilor. Dar cred că tocmai boom-ul de tehnologizare și deschiderea barierelor de comunicare a dus la a considera tot mai puține lucruri originale. Desigur, asta nu împiedică ideile să fie inovatoare. Poți construi pe o bază deja existentă. Asta am făcut și noi. Iar diferențele de abordare și dezvoltare ale acestor tipuri de afacere sunt foarte mici, cu un avantaj pentru ideile împrumutate. Cel puțin Epics a putut începe discuțiile cu „Știți, poze care ies imediat, ca la Polaroid”. Pot doar să îmi imaginez la câte demonstrații trebuia să participăm ca să facem cunoscut conceptul dacă nu aveam o bază de referință.
Dacă ar trebui să o iei de la capăt, ce ai face altfel și ce sfat poți da celor care doresc să împrumute o idee din afară?
Sincer, aș renunța la perfecționism, pentru că ne-a întârziat lansarea. Lucrurile de detaliu, ca fontul folosit în ofertă sau gradul de rotunjire a cabinei, erau lucruri pe care le puteam decide pe parcurs.
Cred că timpul de așteptare de la idee la execuție trebuie să fie la fel de scurt ca reacția prin zâmbet după ce vezi poza unui copil cu brațele pline de pisoi.
Și odată ce pornești, ai baza pe care să crești, să îmbunătățești sau să schimbi. Perfecționismul garantează o Românie cu servicii impecabile, dar venite, poate, prea târziu. Dacă visezi o idee sau o vezi și te încântă, sau crezi că poate fi făcută mai bine, mâine adu-o la realitate. Mâine! Și crezi în ea! De ce faci ceea ce faci trebuie să aibă un răspuns mult mai complex decât Pentru succes.
Povestea completă a nașterii conceptului de cabină foto deschisă a Epics România, de la a fi confundat cu tonomate de cafea, la o zi de lucru spectaculoasă în acest domeniu, poți citi în articolul online de pe thewoman.ro
Surse foto: lesimaginaires.ro
Comments are closed.